Lifehacks

Co nektarinka léčí – vědci našli přesnou odpověď — UNIAN

Mnoho lidí miluje toto „plešaté“ ovoce, ale vypadají tolik jako broskve. Ukazuje se, že nektarinky mají řadu zdravotních výhod.

Nektarinky jsou lepším zdrojem vitamínů A, C, draslíku a vlákniny než jejich příbuzná broskev. Jsou také bohaté na antioxidanty, včetně vitamínu E a flavonoidů.

Health píše, že živiny obsažené v nektarinkách mohou pomoci udržet zdravou váhu a předcházet řadě nemocí.

Bohaté na antioxidanty

Nektarinky obsahují několik antioxidantů, včetně vitamínů A, C, E a flavonoidů, včetně anthokyanů. Antioxidanty chrání buňky před volnými radikály, sloučeninami, které tělo přirozeně produkuje v reakci na cvičení, ultrafialové paprsky, cigaretový kouř a látky znečišťující životní prostředí.

Volné radikály poškozují buněčné složky, včetně DNA, což může hrát roli při rozvoji rakoviny a dalších onemocnění. Antioxidanty interagují s volnými radikály a neutralizují je, čímž jim brání poškozovat buňky.

Podpora zdravé hmotnosti

Konzumace ovoce, včetně nektarinek, pomáhá udržovat zdravou váhu různými způsoby. Výzkumy ukazují, že konzumace ovoce pomáhá zvýšit pocit sytosti a snížit množství, které jíte.

Jedna studie zjistila, že u žen s nadváhou nebo obezitou bylo ovoce během čtyř let silněji spojeno s hubnutím než zelenina. To může být způsobeno tím, že lidé mají tendenci jíst ovoce místo jiných kalorických potravin.

Další studie na více než 74 000 ženách s průměrným věkem 51 let zjistila, že ženy s nejvyšším příjmem ovoce mají o 24 % nižší riziko obezity. Kromě toho kanadská studie zjistila, že ženy, které jedly dvě nebo více porcí ovoce denně, měly o 12 % snížené riziko rozvoje břišní obezity. Uvádí se, že pouze 12 % dospělých vypije doporučené dva šálky ovoce denně.

Může pomoci předcházet cukrovce

Konzumace většího množství ovoce, včetně nektarinek, může pomoci při prevenci nebo léčbě cukrovky. Dvě velké studie zjistily, že zvýšená konzumace ovoce vede ke změnám střevní mikroflóry a metabolickým změnám spojeným s nižším rizikem rozvoje diabetu 2.

Další studie na půl milionu dospělých Číňanů zjistila, že vyšší konzumace čerstvého ovoce byla spojena s výrazně nižším rizikem cukrovky. Studie také zjistila, že konzumace ovoce snižuje riziko úmrtí a závažných cévních komplikací u lidí s cukrovkou.

Nedávná revize výzkumu zjistila, že složení střevního mikrobiomu může ovlivnit citlivost na inzulín, což zase může ovlivnit regulaci krevního cukru a zánět. Bylo prokázáno, že snížení zánětu v důsledku pozitivních změn v mikrobiomu pomáhá předcházet a kontrolovat diabetes 2. typu.

Možná chránit před rakovinou

National Cancer Institute doporučuje pro prevenci rakoviny konzumovat 2-6,5 šálků ovoce a zeleniny denně, konkrétně 1-2,5 šálků ovoce.

Anthokyany, druh antioxidantu, který se nachází v nektarinkách, mají protinádorové účinky. Výzkum ukazuje, že chrání před rakovinou prevencí nebo snížením poškození DNA v buňkách, které způsobuje mutace vedoucí k rakovině. Inhibují také růst a šíření rakovinných buněk a mohou skutečně ničit nádorové buňky.

Podpora dlouhověkosti

Australská studie na více než 1609 61 lidech s průměrným věkem 49 let zjistila, že lidé, kteří jedli nejvíce ovoce, měli o 23 % vyšší pravděpodobnost, že úspěšně stárnou. Ti, kteří jedli hodně ovoce, měli o XNUMX % nižší riziko předčasného úmrtí než ti, kteří jedli ovoce málo.

Přečtěte si více
Proč kontrolka LED po vypnutí bliká a svítí | Lemanso

Ovocná vláknina může mít obzvláště významný vliv na pravděpodobnost úspěšného stárnutí. Účastníci s nízkým příjmem ovocné vlákniny měli o 36 % nižší pravděpodobnost úspěšného stárnutí ve srovnání s těmi, kteří měli vysoký příjem ovocné vlákniny.

Přehled 16 předchozích studií zjistil, že lidé s nejvyšším příjmem ovoce a zeleniny měli o 10 až 30 % nižší riziko úmrtí ze všech příčin než lidé s nejnižším příjmem ovoce a zeleniny. Výzkumníci také zaznamenali další 6% snížení rizika pro každou další porci ovoce denně, a to až o 5 dalších porcí.

Podporujte zdraví srdce

Studie zjistila, že konzumace 30-40 gramů vlákniny denně snižuje riziko rozvoje metabolického syndromu, což je skupina nemocí, které společně zvyšují riziko srdečních onemocnění, cukrovky, mrtvice a dalších vážných zdravotních problémů o 27 %.

Jedna studie dospěla k závěru, že ovocná vláknina byla účinnější v ochraně před metabolickým syndromem než jiné zdroje vlákniny. Vědci zjistili, že každý 1 gram ovocné vlákniny na 1000 6 kalorií odpovídá o XNUMX % nižšímu riziku rozvoje metabolického syndromu.

Další analýza 20 dříve publikovaných studií zahrnujících více než 760 00 lidí zjistila, že zvýšená konzumace ovoce snížila riziko mrtvice o 32 %.

Pomáhají regulovat krevní tlak

Analýza tří velkých dlouhodobých studií zahrnujících více než 187 00 lidí zjistila, že konzumace ovoce snižuje riziko vzniku vysokého krevního tlaku o 8 %.

Další přehled několika velkých studií zjistil, že každá další porce ovoce o 80 gramech denně snižuje riziko vysokého krevního tlaku o 2 až 3 procenta.

Další studie sledovala více než 13 28 zdravotnických pracovníků po dobu 000 let. Vědci zjistili, že ženy, které jedly velké množství ovoce, měly výrazně nižší riziko vysokého krevního tlaku, bez ohledu na příjem zeleniny, ve srovnání s ženami, které jedly málo ovoce a zeleniny.

Může chránit zdraví očí

Nektarinky obsahují antioxidanty lutein a zeaxanthin, které hrají jedinečnou roli ve zdraví očí. Dvě oční tkáně, které ovlivňují vidění, jsou makula a čočka. V těchto dvou důležitých tkáních jsou přítomny lutein a zeaxanthin a výzkum ukázal, že tyto sloučeniny chrání sítnici a čočku před změnami souvisejícími s věkem.

Nutriční hodnota nektarinek

Jedna porce (140 g) nektarinek obsahuje:

  • Kalorie: 60
  • Tuk: 0 g
  • sodík: 18,5 miligramů (mg)
  • Sacharidy: 13 g
  • Vlákno: 2 g
  • Bílkoviny: 1,5 g
  • Měď: 0,12 mg nebo 13 % denní hodnoty (DV)
  • Niacin: 1,57 mg nebo 10 % DV.

Nektarinky obsahují malé množství vitamínů A, C a E, železo, mangan, draslík a zinek.

Rizika spojená s nektarinkami

Ačkoli vzácná, alergie na nektarinky je možná a příznaky mohou zahrnovat svědění a kopřivku. Lidé, kteří jsou alergičtí na broskve, mohou být také alergičtí na nektarinky.

Kromě toho jsou nektarinky ovocem s vysokým obsahem FODMAP.25 FOPDMAP (fermentovatelné oligosacharidy, disacharidy, monosacharidy a polyoly) jsou skupinou cukrů, které tělo plně nestráví.

Potraviny s vysokým obsahem FODMAP nemusí nutně představovat zdravotní riziko, ale nemusí být vhodné pro dietu každého, například pokud máte syndrom dráždivého tračníku.

Přečtěte si více
Chemické odstraňování dřeva, pařezů, kořenů, herbicidy

Také by vás mohly zajímat novinky:

  • Výživová poradkyně pojmenovala kouzelný nápoj, kterým by měl každý začít ráno
  • Proč je meloun užitečný: odborníci na výživu jmenovali 3 vlastnosti, o kterých ne každý ví
  • Byly odhaleny nové přínosy oblíbeného sušeného ovoce pro zdraví starších lidí

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button