Dáváte do jamek při sázení rajčat léky proti plísni? Odpovědi odborníků
A mám otázku.
Slyšel jsem, že když sázejí rajčata do země, dávají do výsadbové jámy nějaký přípravek proti plísni bramborové.
Každý rok mi rajčata zčernají a hnijí.
Možná někdo řekne?
To může být užitečné:
- Řekněte mi, jaký je problém se sazenicemi rajčat? Proč jsou na listech skvrny?
- Rajčata hnijí na větvích. Jak zachránit alespoň část úrody?
- Jaká je nemoc rajčat? Proč se plody zkazily za dva dny?
Máte dotaz na zahradu? Zeptejte se našich odborníků a zkušených zahradníků.
Zeptejte se
Otázka je v následujících sekcích: otázky, rajčata, ochrana rostlin, plíseň pozdní, prevence plísně pozdní
36 komentářů 1 díky za otázku 2 oblíbené 20970 zobrazení
Sdílet odkaz
Kopírovat odkaz
Autor otázky:
Gulfiya Naberezhnye Chelny 10. února 2018, 08:47
Poděkovat! Poděkoval jsi 5
Otázka přidána do oblíbených
Добавить в избранное
Všechny odpovědi a komentáře (36)
10. února 2018 12:32
Dobrý den. I když takové přípravky existují, měly by být systémové, tedy spíše jedovaté. Lepší je použít kontaktní přípravky – Ditan, Ordan, Oksikhom, Hom, Acrobat, Ridomil, Revus. Rostliny ošetřujte koncem června a koncem července. A pokud nebude rok moc vlhký a chladný, tak by to mělo stačit. Hodně štěstí.
10. února 2018 13:31
Děkuji! Letos zasadím méně rajčat, ale budu bojovat )))
10. února 2018 16:22
Vasiliji, ve Vámi uvedeném seznamu je Acrobat systémový fungicid, Oksikhom, HOM, Ridomil a Ordan kontaktně-systémové (neboli systémově-kontaktní) fungicidy, Revus je translaminární fungicid. Třída nebezpečnosti Vámi uvedených přípravků je „1“, „2“ a „3“, tj. „nebezpečný pro zdraví“, „nebezpečný pro člověka“, „středně nebezpečná látka“ a „Acrobat MC“ je také „nebezpečný pro životní prostředí“. Zohlednil jste při doporučování doby ošetření pro Gulfii dobu rozkladu (obvykle nejméně 20 dní, s výjimkou Revusu)? Teoreticky sklízí první plody začátkem července. Doporučujete jí ošetření rostlin v této době.
10. února 2018 16:41
V Naberežných Čelnech se zralé rajčatové plody sklízejí v otevřeném terénu začátkem července? A jak dávno se oxychlorid měďnatý stal systémovým lékem?
10. února 2018 16:48
Vasiliji, no, když už v tuto dobu sklízím první plody v Chanty-Mansijsku, tak v Naberežních Čelnech – určitě. Aspoň první trsy začínají hnědnout.
Ohledně HOM čteme výrobce: HOM je fungicid obsahující měď se systémovým, lokálním a kontaktním účinkem.
10. února 2018 12:34
Nemá smysl dávat cokoli do samotné jámy. Phytophthora je houba, která žije v půdě. Proto zde je několik rad: zasaďte rajčata, postříkejte veškerou půdu na záhonu Fitosporinem a ihned celou půdu zamulčujte vrstvou alespoň 5 cm. Tímto způsobem odřízneme phytophtoru z našich rostlin. Brzy na jaře zasaďte do tohoto záhonu hořčici před výsadbou rajčat. Hořčice poroste a až přijde čas na výsadbu rajčat, zasaďte je přímo do hořčice. Zpočátku bude hořčice pro vaše nezralá rajčata „chůvou“. Poté, až rajčata zesílí, hořčici seřízněte plochým nožem.
Hořčici nechte na vrcholu záhonu a nezakopávejte ji do země.
A pak rajčata zalévejte, aby byla silná, ale ne minerální vodou.
Existují lidové prostředky a biologické přípravky. Zvyšte „imunitu“ vašich rajčat – používám Mikosan. Pokud k vám od sousedů přiletí plíseň pozdní a při sebemenším projevu alespoň na jedné rostlině, postříkejte všechny rostliny Fitosporinem.
10. února 2018 13:33
Velmi dobrá rada! DÍKY. Určitě vaši radu využiji.
10. února 2018 19:00
Loni jsem poprvé jednou za dva týdny všechny rostliny postříkal fytosporinem. A díky Bohu, ani jedno rajče nebylo napadeno plísní. Ale POPRVÉ neznamená, že je to opravdu poprvé v celém mém dachařském životě. Předtím jsem je jen postříkal, když se „nepřítel“ už projevil, ale loni jsem se rozhodl.
Nečekejte na to, ale předběhněte to a dělejte to systematicky. A Abiga-Peak také postříkala růže.
Dnes se řidím vaší radou a zaseji hořčici. Nebo spíše už jsem ji zasela, ale blíže k podzimu.
10. února 2018 13:09
Phytophthora nežije v půdě. Žije v rostlinných tkáních. A přezimuje v hlízách brambor. Odtud také létá. Proto je práce s půdou na ochranu před fytophtorou zbytečná. Hodně štěstí.
10. února 2018 13:41
Nesouhlasím s vámi. V zimě se spory fytophthory nacházejí v korunách a zbytcích rostlin. Některé druhy přezimují jednoduše v zemi. Nebojí se mrazu. Aktivně se rozvíjejí, když teplota stoupne z 10 na 15 stupňů a vlhkost je nad 75 % (pokud takové podmínky přetrvávají déle než 2 dny).
И
Jak se přenáší plíseň?
Ach, tahle infekce se přenáší všemi dostupnými způsoby – přes napadené hlízy, přes semena a přes půdu. Přenášíme ji z místa na místo na podrážkách bot, smýváme ji z napadených listů do půdy. A tam infekce přetrvává velmi, velmi dlouho.
Zdroj: Co je Phytophthora
. pokud se houba již dostala do organismu brambory, pak se jí zbavíte pouze přerušením řetězce infekcí – tedy zničením infikované hlízy a úplným vyčištěním půdy od spor. Což je, musíte uznat, extrémně obtížné. Ale je to možné.
Zdroj: Co je Phytophthora
Souhlasím s tím, že je nemožné a zbytečné čistit zem od každého suchého stébla trávy. A nemá smysl popisovat v odpovědi na otázku, že plíseň není v zemi, ale na zbytcích rostlin v zemi.
Proto považuji svou radu za správnou a ověřenou v praxi.
10. února 2018 14:47
Viktore, stoprocentně tě podporuji! Kde je silná vrstva mulče, tam není plíseň bramborová, ověřeno osobní zkušeností! V tomto deštivém roce neonemocněla ani rajčata, ani brambory, a co je důležité, dokonce i v těch oblastech, kde dříve plíseň bramborová řádila, když se rostliny sázely bez mulče.
Také si myslím, že senný bacil obsažený v mulči (v mém případě je to seno) ozdravuje samotnou půdu.
10. února 2018 13:44
Taky jsem si myslel, že plíseň pozdní žije v půdě. Mnoho sousedů dezinfikuje půdu, stříká ji různými roztoky, zalévá vroucí vodou atd. Taky si myslím, že z vody, my zaléváme z jezera. Prší s nějakými nečistotami, pak všechny rostliny sousedů taky zčernají.
10. února 2018 15:07
Gulfiya, zalévání půdy vroucí vodou – chápu, že se to dělá, ale v půdě neumírají jen „špatné“, ale i prospěšné mikroorganismy a houby. Rostliny se ve sterilní půdě vyvíjejí mnohem hůře, trpí jejich imunita, jsou náchylnější ke všem druhům neštěstí, jako je plíseň bramborová. Navíc podle „známého zákona“ jsou to právě „špatní“ odolnější, rychleji se zotavují a „dobří“ v té době ještě nejsou v dostatečném množství, aby „špatným“ odolali. V půdě, stejně jako v každém živém systému, musí být rovnováha. Zakryjte půdu mulčem – plíseň bramborová se přes jeho silnou vrstvu nedostane. Budete klidnější a rostliny i půda z toho velmi profitují.
10. února 2018 15:20
A snažíme se, aby poblíž rajčat nebyla jediná smítka nečistoty.
10. února 2018 15:32
Gulfijo, pravděpodobně sis všimla, že po dešti se na kmenech a listech rajčat a brambor usazují špinavé cákance (odrážející se od povrchu půdy)? No, protože plíseň bramborová byla „hozena“ tak vysoko, neexistují žádné jiné možnosti – nemůže se dostat do své „rodné země“, musí si osvojovat nové prostory. Je jen škoda, že se z našich rostlin stávají právě tyto „prostory“)))
Čím větší je plocha a vrstva mulče, tím produktivnější je mulč. Mimochodem, „skvrny“ se pod mulčem také necítí moc dobře – je tam méně plevele. A můžete zalévat méně často, protože vlhkost se zadrží.
10. února 2018 14:54
Vasilij, k ochraně proti plísni je nutné pracovat jak s půdou, tak s výsadbovým materiálem. Ale je zbytečné používat čistý výsadbový materiál v nemocné půdě bez vynaložení dalšího úsilí.
Je úžasné, jak bez váhání píšeš takové věci.
10. února 2018 16:10
Alla všechno vysvětlila správně, jen dodám něco navíc. Kořeny hořčice berou železo z půdy, které potřebuje i plíseň, takže na záhonu s rajčaty můžete vedle rajčat navíc pěstovat i pár keřů. Pár, ne celý záhon. Například nesekejte a nesekejte všechnu hořčici, ale nechte 2-3 stébla trávy – ať to chrání!
10. února 2018 16:46
Je pro mě těžké mluvit s lidmi, kteří neznají základy biologie. Například strupovitost jabloňová může klíčit na spadaném listí a infikovat jabloň. A plíseň bramborová může klíčit pouze na živé rostlině bramboru a produkovat životaschopné spory. A z půdy žádné životaschopné spory nejsou. Pokud chcete žít podle legend a pohádek internetu o plísni bramborové – žijte. Hodně štěstí.
10. února 2018 16:51
– Vážně, rozesmál jsi mě!
10. února 2018 17:32
Je to vážně vtipné. Pravda, není to Vasilij, kdo se směje! Jsem překvapený! Jak mocně jsou lidé zombifikovaní! Nemůžete brát všechno doslova! Přiznávám se! Sám jsem přírodovědec. I popularizátor přírodního zemědělství Nikolaj Kurdyumov dnes tvrdí! Že BIO a CHEMIE jsou teď biochemie! A nebude možné je oddělit. Takže, milí! Nedělat nic nepůjde! Minimálně se musíte seznámit se „základy biologie“. A netlačte na ně. Jinak to vypadá, že se do konverzace zapojují reklamní agenti. Osobně mám pozitivní zkušenosti jak s „přírodním zemědělstvím“, tak s „umělým“! Pojďme se navzájem dělit o zkušenosti, ne se měřit.
10. února 2018 17:54
Michaile, dovolím si zeptat, o jakých „reklamních agentech“ mluvíš? Také prosím o objasnění, jakým způsobem „přírodovědci“ popírají „základy biologie“? Navíc, pokud člověk používá techniky přírodního zemědělství, znamená to, že nutně používá známé přípravky za velmi vysokou (!) cenu? Já je nepoužívám, podle mého názoru je jich v půdě dostatek i bez toho (díky Bohu, že pozemek není na písku). Všechno, co píšu, je pouze z osobní zkušenosti a znalostí.
10. února 2018 16:57
Takže, to jsem nepochopil – nemám vůbec žádné brambory, ale mám fytoflóru! Odkud?
10. února 2018 17:06
Láska, plíseň pozdní je všude („nepřítel nikdy nespí“), stejně jako další škodlivé houby atd. Projevuje se pouze v příznivém prostředí pro sebe a na těch druzích rostlin, které jí kvůli nedostatku imunity nemohou odolat. Mnoho moderních hybridů rajčat, některé odrůdy brambor mají větší odolnost vůči plísni pozdní. Je také vhodné věnovat pozornost tomuto ukazateli při výběru semen.
10. února 2018 19:13
Vasiliji, houba může ve skutečnosti vyklíčit ze SPÓR pouze na živé rostlině, ale fytosporóza se šíří právě pomocí spor, které se nacházejí i v půdě.
Raději si otevři biologii a přečti si ji sám. A články na internetu s tím nemají absolutně nic společného.
11. února 2018 09:36
Rozumím! Mulč je dobrý, nikdo se nehádá. Spory můžou pocházet odkudkoli, například si je do skleníku nosím sama (několikrát denně), na oblečení, ve vlasech, na dlaních. No, nějak se dostaly na rostliny, no a co, začnou hned klíčit? Nebo se to děje za určitých podmínek? Co mám dělat, aby rostliny neonemocněly?
11. února 2018 15:58

Michaile, spory plísně bramborové se skutečně mohou objevit odkudkoli, dokonce i odkud byste je nejméně čekali. Z mé osobní zkušenosti se to však nikdy nestalo: předloni jsem kvůli nedostatku mulče sázel brambory tradičním způsobem – v prvních deseti dnech července plíseň bramborová dorazila a na ty odrůdy, které by podle charakteristik odrůdy měly neochvějně “držet obranu”. A překvapivě Sineglazka mezi postiženými řádky krásně rostla – vůbec nereagovala na žádné spory, kterých bylo zjevně kolem neviditelných. Rajčata ve vysokých záhonech byla také zdravá)).
Brambory jsme museli zachránit „těžšími chemikáliemi“ – Profit Gold (dvojité ošetření s 10denní přestávkou) a Revus – nemoc se skutečně podařilo zastavit. A díky tomu brambory stále rostly, i když mohly být produktivnější. Začal jsem analyzovat: nemocné i nenapadené brambory byly vysazeny hlízami zakoupenými v jednom ze „slavných“ internetových obchodů (elita!), po obdržení balíku na první pohled žádné nemocné hlízy nebyly, ale přesto byly všechny ošetřeny manganistanem draselným a naklíčeny za stejných podmínek, vysazeny stejným způsobem. Je zřejmé, že v té době bylo téměř nemožné jasně říci, zda se jednalo o nemocné hlízy, nebo zda zasáhly další faktory. Aby se tedy vyloučilo další ohnisko plísně pozdní, bylo nutné provést řadu postupů:
— sadební materiál pro následující rok byl vybrán pouze z nejproduktivnějších a nepoškozených keřů (naštěstí takové zůstaly téměř u všech odrůd) a navíc byly zkontrolovány všechny hlízy, pokud byla na keři nalezena byť jen jedna pochybná, byl celý keř zamítnut;
— Všechny hlízy jsem ošetřila přípravkem Maxim a 3 týdny jsem je vernalizovala – držela jsem je na světle, aby se správně zazelenaly;
— Už na podzim jsem si objednal další odrůdy z jiných obchodů a od soukromých sběratelů (také jsem je zpracoval s Maximem a vyvinul je)
— Ze všech dostupných metod „normálního“ skladování sadbových brambor jsem musel v mém případě použít tu optimální — přímo na dachovém pozemku (na nejvyšším místě) jsem vykopal díru na bajonetu lopaty, vystlal ji smrkovými větvemi a všechny sadbové brambory jsem tam ponořil (v sítích, podle odrůdy) a navrch — další vrstvu smrkových větví a asi 9 cm zeminy. Minulou zimu jsme měli silné mrazy — týdny se teplota pohybovala od 40 do 40 stupňů pod nulou, ale bylo tam hodně sněhu — měl jsem o brambory velké obavy. V polovině dubna, jakmile sníh víceméně roztál a s obtížemi jsem se prodíral po pozemku, jsem brambory vykopal — byli jsme překvapeni, ale byly „jako nové“ — klidně přežily zimu. Postupně jsme je zahřívali — nejprve na balkoně (na +50+7 stupňů) a o den později už v bytě. Znovu jsem je ošetřil Maximem a nechal je klíčit bez ztmavnutí. Vyklíčily velmi rychle a s velkým počtem probuzených oček. Ale před výsadbou bylo asi 10 % hlíz odmítnuto – začaly hnít.
— Na podzim bylo postaveno 9 nových vysokých záhonů s okrajem (ne teplých, ale podzim byl dlouhý a po bramborách jsme mohli pěstovat oves a hořčici, které byly později smíchány s půdou v záhonech).
— V zimě se mi konečně podařilo koupit hodně sena (3 cívky) — Byl jsem šťastný
— Brambory jsme zasadili 20. května, když se půda dobře prohřála (naše břízy začaly tvořit listy), a na vysokých záhonech byla teplota půdy ještě vyšší. Zasadili jsme je mírně hluboko do půdy (protože kořeny se musí držet půdy, nenechal jsem je na povrchu, dělal jsem to už dříve — moc se mi to nelíbilo, brambory dlouho klíčily). Navrch jsem je přikryl velmi silnou vrstvou sena, kterého bylo dost.
A to je vše – brambory začaly po 3-4 týdnech rašit skrz seno. Pod senem přežily i návratné mrazíky (u nás obvykle bývají od 5. do 10. června). Pak jsem jen jednou, v červenci, odhrabovala keře senem. Nic jiného jsem nedělala. Brambory vůbec neonemocněly (!). Přestože léto bylo chladné, deštivé, v prvních deseti dnech srpna byl dokonce i noční mráz, ale brambory přežily (trpěly jen cukety). Úroda byla opravdu dobrá.
Dlouho jsem sledoval „atmosféru“ pod senem – vždycky byla kyprá, vlhká a mírně teplá. Nikdy nebyla mokrá, i když pršelo, voda rychle odtekla. Pro srovnání, všechny brambory sousedů „sežrala“ plíseň, rajčata trpěla i ve sklenících.
Moje rajčata rostla na vysokých záhonech, na seně, rozložená (nevyvazuji je, máme časté větry, které mohou keř vyvrátit). Jednou, během období hromadného kvetení, jsem je ošetřila roztokem kyseliny borité (udělala jsem to poprvé pro lepší navázání plodů) – navázalo se hodně (!) plodů. Pravda, kvůli chladu se podařilo dozrát jen třetina keře (sázím hlavně ultrarané, rané a středně rané odrůdy, hlavně salátové). Semena rajčat před setím nikdy neošetřuji.
Zde je část mé osobní zkušenosti. Teoreticky mohla plíseň pozdní „přiletět“ ze sousedních zahrad. Ale podle mého názoru důkladnější příprava hlíz, vysoké záhony a mulčování přinesly výsledky – rostliny byly zdravé a cítily se dobře.
Navíc zopakuji fotku, kterou jsem dříve zveřejnil v jiném vlákně – byla pořízena v létě 2017, začátkem srpna.
Rajčata se „rozprostírají“ na seně
11. února 2018 16:59
Děkuji, Allo! Velmi podrobný komentář. Ale z nějakého důvodu se tam žádná plíseň pozdní neobjevila! Možná byly rostliny zdravé a silné, nebo možná klíčovou roli sehrálo seno (s jeho senným bacilem)?? Seno mám také ráda jako mulč. A spory – nezáleží na tom, jak se tam dostanou a odkud pocházejí, možná jich spadlo v miliardách (každá houba má spoustu spor, například hřib bílý jimi pokryje celou plochu, ale hřibů bílých tolik není). Takže říkám, že nezáleží na tom, jak se tam spory dostaly (o čem se hádat), ale za jakých podmínek klíčí? Ze všech komentářů jsem slyšela jen, že jsou na živé tkáni! A kolik hluku. Otázkou není, odkud létají. ale co dělat, aby se zabránilo jejich růstu.
11. února 2018 17:20
Michaile, ze všeho, co jsem dříve uvedl, přesto ještě jednou shrnu, že je vhodné přistupovat k řešení problému komplexně:
– zdravý sadební materiál,
— u rajčat — silné a zdravé sazenice (sázím i „vleže“ — u neurčitých prohlubuji asi 2/3 kmene, to umožňuje vytvoření rozvinutého kořenového systému, který následně vyživuje keř a tím posiluje imunitní systém),
– vysoké (ohraničené) záhony – půda je znatelně teplejší (to je důležité pro sever, ale není to nutné na jihu),
— mulč — nejlépe seno, protože leží mnohem hustěji než sláma (se slámou bude výsledek jiný, používal jsem ho dříve na brambory, i když bez vysokých záhonů — byla tam plíseň pozdní), seno během sezóny dobře hnije a navíc izoluje, pak zůstává na záhonu a kompostuje; seno je jedním z přírodních zdrojů senného bacilu, který je základem fytosporinu a mnoha dalších biologických přípravků, které bojují proti plísni pozdní.
P.S. Letos plánuji zkontrolovat hlízy, zda jsou „zdravé“, v silném solném roztoku, jak radí Oleg Telepov. Můžete si o tom přečíst na odkazu: sadisibiri.ru/telepov-kartofagro.html
Část hlíz také naklíčím ve tmě – ověřím verzi, že zčernalé špičky bílých klíčků mohou naznačovat přítomnost chorob.
Hodně štěstí nám všem v našem oblíbeném podnikání.